FANDOM

Berra (orginal: Butch) är en karaktär i Musse Piggs universum.

Om karaktären Redigera

Berra debuterade redan på 30-talet, och är en föredetta brottsling som sedan blivit vän med Musse. Tack vare sitt förflutna som skurk, har Berra därför haft svårt att få vänner, då alla skrämts iväg när han talat om att han varit skurk. I ett avsnitt från 2010 så dök utomjordingen Eta Beta upp med dåliga nyheter angående Berra, men det visade sig vara ett missförstånd. Trots att han har ett udda rykte, verkar Berra ändå vara ganska bra kompis med Musses övriga vänner Långben och Klasse Häst, då de tillsammans med Klarabella Ko och Mimmi Pigg sågs spela Volleyboll tillsammans i serien En förödlande historia. Berra är också väldigt godtrogen (vilket vi såg i historien Protestera mera), och har ibland väldigt stora problem med att uppföra sig riktigt.

Han går inte speciellt bra ihop med poliser, kanske på grund av sitt förflutna som brottsling.

Berra är ofta klädd i en rutig keps och grön-randig tröja,  och har öron liknande Inspektör Klovén.

Trivia Redigera

  • Trots att Berra från början var skurk, har han aldrig (källa behövs) varit skurk i något avsnitt med Musse Pigg.