FANDOM

En förödlande historia är en serie där Musse Pigg är huvudfigur.

Handling Redigera

Det är en otroligt varm dag, och Musse, Mimmi, Klarabella, Klasse, Långben och Berra spelar Volleyboll på stranden. Efter ett tag får Musse en besvärlig solbränna och beger sig hemmåt. På vägen hem stöter han på Professor Terbius som har uppfunnit en slags solkräm som inte bara skyddar mot solen, utan också tar bort befintlig solbränna. Musse använder allt som finns i burken, och nästa dag börjar konstiga saker hända för stackars Musse. Han håller nämligen på att muteras till en ödla, på grund av en ingridiens som Terbius använde för att göra solkrämen. Medan Terbius försöker hitta ett motgift mot förvandlingen, blir Musse allt mer och mer lik en ödla, och snart kan han inte ens tala riktigt längre. Till slut lyckas dock Terbius hitta ett motgift, men tvingas jaga runt halva stan för att få tag på Musse, men till slut lyckas han få tag på honom.. Musse får bada i ett särskilt mineralbad, och snart återgår han till sin musform. När Klasse och de andra erbjuder Musse en ny match i volleyboll, så avböjer Musse och väljer att i stället tillbringa dagen inomhus med Terbius.

Karaktärer Redigera

  • Ödllor

Särskilda föremål Redigera

Platser Redigera

Trivia Redigera

  • Publicerad på svenska i Kalle Anka & C:o Nr 25/1999.
  • År 2003 publicerades det en liknande historia vid namn Spindelmusen.