FANDOM

Folke Fiskmås är en karaktär som främst medverkar i Ank-universumet.
Tobben

Folke.

Karaktär Redigera

Folke Fiskmås är Knattarnas oborstade kompis, som bor i ett trasigt ånglok på järnvägsplatsen. Han är en fattig pojke, som njuter av livets goda och inte ger mycket för arbete och skola.

Han har en fiende vid namn Inspektör Spårlund, som arbetar vid järnvägsstationen, som ligger i närheten av Folkes krypin. Spårlund gillar inte att Folke bor på järnvägsplatsen, och försöker ofta hitta hans krypin så att han kan driva bort honom, men lyckas sällan.

Utseende Redigera

Folke har brunt (i somliga serier rött) hår, och bär en sliten brun ylletröja.

Personlighet Redigera

Folke är snäll, men tvekar inte att ställa till med rackartyg var han än befinner sig. Han avskyr att arbeta, och vill inte ens använda ordet, utan kallar det "Det förfärliga a:et".

Relationer Redigera

Folke kommer mycket bra överrens med Knattarna, men inte lika bra överrens med deras farbror Kalle Anka, då Folke har en oavsiktlig förmåga att alltid ställa till det för Kalle.

Han kommer inte heller särskilt bra överrens med Inspektör Spårlund, men i Nr 33/2002 erkänner Spårlund att hans jobb inte är särskilt spännande utan Folke Fiskmås, som blivit adopterad av en rik kvinna vid tillfället.

Trivia Redigera

Övrigt Redigera

Serier med Folke Fiskmås finns bland annat i Nr 46/1997, Nr 24/1999, Nr 15/2000, Nr 33/2000, Nr 26/2001, Nr 35/2001, Nr 33/2002 och Nr 33/2003.