FANDOM

Jul eller Juli? är en serie där Musse Pigg har huvudrollen.

Handling Redigera

Det lackar mot jul, och en snöstorm har dragit förbi. Eftersom att Musse och Klasse varit upptagna med att hjälpa en granne att få bort snön, har affärerna sålt slut på allting, så därför kommer de hem tomhänta. Ilsken på vädrets makter, önskar Musse sig lite sommarvärme under julhandeln. Nästa dag har ännu en snöstorm passerat förbi, men när Musse öppnar bakdörren för att inspektera vägen han saltat, upptäcker han att det är sommar där, närmare bestämt Juli 2001. Först försöker Musse berätta för sina vänner om tidsportalen, men när ingen lyssnar bestämmer sig Musse för att utnyttja det fina vädret. När han kommer tillbaka så kontaktar han Professor Terbius och hans kollegor för att ta en titt. Oturligt nog har Klasse hittat tidsportalen och börjat ta betalt för den. Musse beger sig in i portalen för att köpa de sista julklapparna, men när han kommer tillbaka har översittaren Bosse tagit över affärerna, och eftersom att Musse inte har några pengar kvar blir han inte insläppt. Måste han vänta ett halvår på att komma till julen igen, eller finns det ett annat sätt?

Karaktärer Redigera

  • Bergsaltstrollet

Trivia Redigera

  • Vi får reda på att Klarabella inte tycker om choklad i den här serien.
  • Vi får också reda på att Musse har en granne i den här serien.
  • Tecknad av César Ferioli.
  • Publicerad på svenska i Kalle Anka & Co Nr 49/2001.