FANDOM

Julen är underbar är en serie med Musse Pigg i huvudrollen.

Handling Redigera

Det är julafton, men Musse Pigg är inte särskilt glad. Han har nämligen inga pengar, och om han inte betalar hyran innan året är slut, så måste han och Pluto flytta. På vägen hem från banken där han försökte låna pengar, räddar han en ung pojke vid namn Linus från att bli mosad av en kraftledning. Samtidigt hemma hos Musse, håller Svarte Petter och Borstis på med att ersätta Musses julkulor med andra kulor, som innehåller kletig kola, och när sedan Mimmi Pigg, Långben, Klasse Häst och Klarabella Ko beundrar julgranens skönhet, använder Petter en knapp för att kolan ska spruta på dem. Olyckligtvis så tror de att Musse gjorde skämtet med flit, vilket får dem att lämna Musse ensam över julen, till och med Pluto lämnar honom. Med både huset och sina vänner förlorade, bestämmer sig Musse för att lämna Ankeborg för alltid, något som Petter inte hade räknat med. Visserligen vill Petter att Musse ska försvinna, men inte på självaste julafton. Lyckligtvis kommer tomten och ställer allt till rätta, han ger nämligen Musse en videofilm som avslöjar hur Ankeborg skulle varit utan Musse. Fylld med hopp beger sig Musse hem igen, och då upptäcker han att Petter erkänt dådet, vilket fått Musses vänner att återvända, tilsammans med flera andra av Musses vänner, såsom Eta Beta, Kommissarie Karlsson, Korpus och Teddi & Freddi. En annan som dyker upp är bankchefen, som visar sig vara Linus pappa, och som tack för att han räddade Linus från kraftledningen, får Musse pengar som han kan betala av huset för. Allt löser sig, och Musse firar en god jul.

Ankeborg om inte Musse hade flyttat dit Redigera

  • Svarte Petter har blivit borgmästare.
  • Efter att Spökplumpen flytt från fängelset, degraderades Kommissarie Karlsson till trafikpolis.
  • Inspektör Klovén har blivit polischef.
  • Utan någon som hjälper honom med huset, har Långben blivit hemlös och hamnat i parken.
  • Utan någon som håller honom i schack, har Klasse Häst hamnar i fängelset, dit Klarabella går för att åter lösa borgen.
  • Musse träffade aldrig Mimmi i den här verkligheten, men Mimmi träffade ingen annan heller.
  • Teddi och Freddi bor på barnhem eftersom att ingen fanns där för att ta hand om dem.
  • I huset där Musse bor, bor i stället ett grälande par, och Pluto vet man inte var han har tagit vägen.
  • Linus sitter permanent i rullstol, eftersom att ingen räddade honom från kraftledningen.

Karaktärer som medverkar i serien Redigera

Trivia Redigera

  • Serien är en uppenbar tolkning av filmen "It's a Wonderfur Life" där en skyddsängel visar en olycklig man hur världen hade sett ut utan honom.
  • Vi får reda på hur många av karaktärerna i Musse Piggs universum hade levt om inte Musse kommit in i deras liv.