FANDOM

Karlo var en bonde som levde vid milleniumskiftet 999-1000. Han och hans kompis bonden Musso drömde att bli akrobater. Nyårsnatten då år 999 blev 1000 hjälpe Karlo och Musso till att besegra den onde trollkarlen Morbidio Mulenman som tänkt använda Kloten för att göra en Spira som skulle ge honom herravälde över världen. Den gode trollkarlen Darendel Druiden förtrollade kloten så att dom skulle dras till Musso och Karlos ättlingar när Morbidio skulle återvända 1000 år senare för ett nytt försök. 1000 år senare upptäckte Oppfinnar-Jocke historien med hjälp av en vibrerande stämgaffel då Musso och Karlos ättlingar, Musse Pigg och Kalle Anka gett kloten till sina flickvänner. Nyårsnatten 1999-2000 besegrade Musse och Kalle Morbidio igen och världen var återigen räddad. Det är okänt vad Musso och Karlo gjorde efter att de besegrat Morbidio Mulenman, men troligen blev de akrobater som de planerat. Troligen blev Karlo också far. Karlo är aningen fegare än Musso men lugnare än sin ättling Kalle. Karlo är klädd i gammaldagskläder och till skillnad från Kalle som bär sin berömda Sjömansmössa bär han en gammaldags bondemössa.