FANDOM

Musse Törnrosa är en serie där Musse Pigg har huvudrollen.

Handling Redigera

Musse testar en raket-ryggsäck åt Professor Terbius, men när han ska landa råkar han av misstag krascha in i Professorns lastbil. I kraschen slår han sönder en flaska, innehållandes vätska för förlängd variaktighet, som rinner ut över hans skjorta. När Musse är på väg mot Mimmi (som ska bjuda honom på söndagsmiddag), så råkar han somna, och på grund av vätskan vaknar han inte förens 50 år senare. Musse upptäcker snart att Klasse inte har någon vidare hörsel längre, att Långben blivit senil på äldre dar, och att Mimmi fortfarande väntat på honom i alla år. Skräckslagen över att vara gammal, sticker han genast till Terbius, som råder honom att åka tillbaka i tiden med återställaren till vätskan, och hälla den över den sovande Musse. Det gör han, och när unge Musse vaknar, försvinner den gamla och skäggiga Musse. Serien avslutas med att Musse äter söndagsmiddag hemma hos Mimmi, medan han förklarar att han blivit attackerad av en utomjording som såg ut som en äldre kopia av honom själv.

Karaktärer Redigera

Platser Redigera

Missar / Teckningsfel / Logiska luckor Redigera

  • Det är ganska osannolikt, att Musse skulle fått sova i 50 år, då polisen skulle börjat att leta efter honom. Och eftersom att Terbius troligen skulle talat om för polisen var han sett Musse senast, skulle dem antagligen ha letat efter honom, och senare hittat honom, och väckt honom med återställaren.

Trivia Redigera

  • Långbens farfar Skäggben nämns i denna serien.
  • Det här kan vara en glimt av hur framtiden kan se ut i Ankeborg.
  • Serien har vissa likheter med Framtida fasor som också utgavs 1998, dock så är handlingen i "Framtida fasor" endast en dröm, medans händelserna i denna serien utspelar sig i verkligheten.
  • Publicerad på svenska i Kalle Anka & C:o Nr 4/1998.