FANDOM

Professor Terbius (eng: Doc Static, ibland även kallad orginalnamnet i somliga Kalle Ankas pocket) är en karaktär i Musse Piggs universum.

Om karaktären Redigera

Professor Terbius räknas som musuniversumets motsvarighet till Oppfinnar-Jocke och är således en känd uppfinnare. Liksom Jockes uppfinningar, slutar många av Terbius uppfinningar oftast i katastrof, även om tanken är god. Han har grått yvigt hår, glasögon samt en vit labratorierock. Han debuterade i början på 2000-talet.

Namnet Terbius används i de flesta Kalle Anka tidningarna, men sedan 2007, när karaktären främst medverkar i Kalle Ankas pocket och Musse Pigg & C:o har andra namn, som till exempel Dr. Statisk, Professor Blåsman, Doc, och orginalnamnet Doc Static blivit använda i stället, men karaktären är ofta samma. Han hade även en central roll i följetången Ön Mytos från 2003 tillsammans  med Oppfinnar-Jocke och de övriga karaktärerna i både Kalle Anka och Musse Piggs universum. I den följetången avslöjades det att Terbius är god vän med Oppfinnar-Jocke, även om de inte syns så ofta tillsammans.

Om Professor Terbius olika uppfinningar kan du läsa om på de olika sidorna om serierna där han medverkar i.

Trivia Redigera